fredag 30 september 2011

Sista veckan i september

Det är knappt man tror det är sant.
Det är strålande sol nästan hela veckan och mot slutet av veckan
stiger temperaturen till över 20 grader. Vi hade 23 grader i Sörmland
i går.
Jag kan inget annat än skatta mig lycklig som vid mina år lärt mig
livsläxan att ta till vara på varje stund, förvalta tiden väl och
njuta av det som är givet oss gratis.
Nu menar jag inte att man måste kliva upp i gryningen bara för att
hinna vara ute en stund ej heller orkat jag lyssana på argument som
'du har det bra som har möjlighet till att vara ute, en annan kan ju
inte bara ta ledigt'
Det tycker jag är snicksnack som jag har hört till leda.
Det är livsinställning det handlar om! Det sitter i huvudet, för de
flesta kan ta sig några minuter och sätta sig vid en husknut om inget
annat bjuds och bara vara.
Jag har visserligen klivit upp innan gryningen, kl 5 en dag denna
vecka, inte för att specifikt njuta men för att hinna med första
morgonbåten från Sandhamn. Att det sedan bjöds på överjordisk
soluppgång med en apelsingul sol syns tyvärr inte på bilden men
bilden är vacker nog för att delas.
Vidare har jag tillbringat två luncher denna vecka på Rosendahls
Trädgårdar på Djurgården. Har man inte tid som jag en av dagarna
att promenera tar man spårvagnen ut till Djurgården, det tar 5 min.
Att sitta i äppelträdgården och äta, fika och jobba samtidigt som
man har gott sällskap av en god vän och hundar, det är toppen. Vad
ska man med ett kontor till?
Hösten på Strandvägen i hjärtat av Stockholm är också något som
jag alltid följer. Man kan tycka att det är lätt att bli hemmablind
när man som jag traskat där ett par gånger om dagen i 12 år, sen
jag skaffade hund. Men hemmabilnd blir jag inte för jag tycker det är
så vackert där i allén trots avgaserna.
Sen får jag ju kompensation för avgaserna med den härliga
trollskogen precis utanför tomtgränsen i Sörmland, den sista bilden.
Man kan tro av bilderna att jag inte gör annat än är ute och traskar
men emellan bilderna har jag en hel massa nedlagda timmar med att
utreda ärenden av adminstrativ art som kräver en dator och telefon.
Så visst hinner man vara ute nu när september är varmare än i
mannaminne, kan jag kan alla andra också:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails