tisdag 20 september 2011

Guldgult!

Det blev en svamphelg av stora mått, den gågna helgen. På alla våra
ställen blev jack-pott i svamp.
I lördags var det dags för den gula kantarellen.
Egentligen hade vi inte tid att åka ut i lördags för vi hade
alldeles för många höstbestyr i trädgården att ta hand om, plocka
ner solfångarna till poolen, klippa gräsmatta, såga träd, rensa
mossa, tvätta mm. Men det fick vänta för vädret var helt underbart
och det var synd att missa en fin höstdag i skogen. Vi rationaliserade
till och med lördagsmenyn med färre tillbehör än vi först tänkt
oss.
Men vad gjorde väl det när naturen bjöd vackra på så här vackra
stilleben, ja ända tills de hamnade i våra korgar:)

Jag lyckades även för andra gången i mitt liv, faktiskt i samma skog
hitta den största kantarellen jag någonsin sett! Har jag tur eller
har jag tur var det enda jag kunde utbrista!
Den del av skogen mitt i hjärta av Sörmland som vi håller som våra
svampmarker är nog speciellt gynnsam för den gula kantarellen för
där hittar man riktigt stora kantareller.
Men för all del, även en hel del trattkantareller.
För övrigt ser det ut att blir ett grymt år för trattisar i år
också.
Förra året var ett gott år för trattisar men vi hann inte ut en
enda gång förra hösten innan snön kom.
I år ska det nog bli bättre med det, för jag har hittat trattisar
på vår skogstomt också, bland de gula:)

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails