lördag 10 september 2011

Svampsafari

Förra året räckte inte tiden till för specilellt många
svampexkursioner även om skogarna dignade av läckerheter och
rapporterna från vänners fyndresor var många.
I år tycks däremot vindarna ha förlagt svampmycelet straxt utan för
min dörr för att på något underligt sätt bilda mykorrzhia med just
mig. För speciellt långa utflykter har vi varken hunnit med eller
gjort denna tidiga höst men svampfynd har det blivit. Direkt utanför
dörren gör jag de mest fantastiska fynd av gula kantareller.
Nu tror jag att man behöver ha tillgång till skog direkt utanför
dörren och det har jag.
På ön har man den gångna vintern vänt uppochned på jorden när man
grävt ned vatten och avloppsrör och det tillsammans med regn har
gynnat svamp tillväxten.
Man måste dock ha tålamod, en gul kantarell behöver ha en månad på
sig att växa till sig så plocka inte den för tidigt.
På tomten i Sörmland siktade jag de fina gula tidigt och tålamodet
gav utdelning för den stod i överdåd när jag tillslut härom
kvällen gjorde en tur i skogen.
Korgarna med svamp är dock från en utflykt en sen lördagkväll för
några veckor sen med Lasse och hans pappa, båda med fin näsa för
dessa fina gula:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails