lördag 1 oktober 2011

Skördedags

Det plockas äpplen i trädgårdarna runt om i Sverige.
Varje gång jag ser svenska trädgårdar som praktiskt taget dignar av
äpplen på höstarna tänker jag "Ett äpple om dagen håller doktorn
bort"
Men ändå verkar det inte som vi äter äpplen, i alla fall de svenska
äpplena för allt som oftast ser man äppelträd där äpplena hänger
kvar på kala grenar sent på hösten. Att döma av utbudet i
snabbköpet verkar det inte som vi äter specilellt mycket svenska
äpplen heller sortimentet är litet.
Det är synd för de godaste äppelsorterna hittar man i Sverige och
Gotland.
Det var någon som sa till mig att uräppelträdet står i Sörmland
någonstans. Vad vet jag? men det Sörmländska oljeäpplet är godaste
äpplet jag ätit!
Vad man odlar för äpplen på Rosendahls Trädgårdar vet jag inte,
jag har inte varit nyfiken nog för den tiden jag tillbringat där har
gått till att bara sitta i skuggan och kontemplera. Efter den goda
biodynamiska lunchen, kaffet och kakan vill säga:)

Rosendahls Trädgårdar har också stora grönsaks-och perennodlingar
för självplock som är värda ett besök:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails