söndag 16 oktober 2011

Krispig höst

Jag älskar verkligen hösten, speciellt om den är så här, lite
småkall på natten och runt 10 grader under dagen.
Måndag började med minusgrader i vår del av världen, Sörmland sedan blev steg värmen i takt med solen.
Det var älgjaktstart för Lasse i måndags och Esther och jag passade på att ta en svamppromenad i den delen av skogen där jaktlaget redan kammat av såtarna tidigt på morgonen.
Man vill ju inte gärna bli tagen för en älg och få ett skott i baken.
Egentligen var jag på jakt efter trattkantareller men av en händelse trampade jag rakt i ett jättebestånd med svart trumpetsvamp. Stället låg dessutom så pass nära huset så jag tog beslutet att kila hem och tömma min överfulla 10 liters korg. Det blev 20 liter trumpetsvamp på den turen. Av dessa har jag lagat två svart trumpetsvamp pajer, resten har jag torkat.
Vidare i veckan har jag plockat 10 liter trattisar till och idag funderar jag på att ge mig ut igen. Måste bara kolla var jaktlaget håller hus:)
I övrigt har jag hunnit med att att vara hos tandis två gånger denna
vecka. Klev upp 4.30 en morgon för att köra 15 mil till Kista och sitta i morgonrusning i 2 timmar bara för att upptäcka att jag inte skulle vara där förrän dagen därpå.
Vidare har jag i allt annat jobb hunnit med att fira min systers 50 års dag, plocka en jättekorg äpplen hos Lasses dotter, laga god äppelpaj och en hel massa mat.
Bland annat tog jag in den fantastiska salvian som kom fram efter att
jag höstrensat trädgården och rabatterna. Salvian stekte jag i bara
smör och serverade den som den var till färsk pasta och riven lagrad
ost.
Först senare upptäckte jag att jag hade tryffel i kylskåpet.
Denna enkla och dundergods rätt lagade min goda vän Pia åt mig på Gotland förra hösten.
Jag har även rullat älgköttbullar till Lasses stora förtjusning, serverad med kantarellsås, mandelpotatis och lingonsylt.
Jag hittade nämligen min mammas goda lingonsylt i kylen, den som vi fick för några veckor sen.
I veckan har jag också varit och plockat upp min mammas stickade raggisar, det börjar ju även bli dags för varmare strumpor:)
Dessa ska jag sälja på Sandhamns julmarknad som kommer att gå av stapeln den 1 advent.
Det låter fortfarande så långt fram i tiden men det är bara 7 veckor kvar till glöggen:)
Ett tips: stek lite svart trumpetsvamp och servera med pilgrimsmussla.
En fantastiskt delikat och lyxig förrätt som vi åt igår.
Till den serverade jag även ett fänkålssmör men det var  överflödigt för det räckte gott med svampen och musslan tyckte vi.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails