onsdag 19 oktober 2011

IRL på Sandhamn

I går morse när jag klev av båten slogs jag av en sak, det verkliga
livet på Sandhamn!
Det känns som vi på ön det senaste året levt bland kulisser som ien filminspelning.
Nu när det är färdigfilmat, de vackra och sminkade skådespelarna i
fina kläder har lämnat ön och kulisserna rivits står endast den
nakna verkligheten med sanningen om livet på ön kvar.
Det är en rätt osminkad och tillrättalagd verklighet jag upplever
med luggslitna men sanna människor.
Det är människor jag så väl känner igen, de som jag inte ser under
sommaren och framför allt inte sett det senaste året.
Det senaste året har jag bara sett självupptagna människor som högt
skrikit oförskämdheter och personangrepp på vägarna till människor
som de inte känner om hur de krävt att livet ska levas på ön.
Det är de där människorna som bor på ön under några varma sommar
veckor, de som svär och skriker med rosévinshalsar när deras vita
sneakers blir dammiga på vägarna.
Men är de människorna på ön som lever i kylan och i gummistövlar
som i kanon sjungit ut om hur de vill leva på ön.
Det blir mycket tydligt för mig då jag betraktar aktiviteterna på
ångbåtsbryggan, när båtarna lastas av. Waxholmsbolagets stora
passagerarbåt har bara några få passagerare inklusive mig och mina
hundar ombord.
Desto fler är lastbåtarna med varor i hamnen.
På andra delar av hamnen sker båtupptagningar och diverse leveranser.
Ingenstans ser jag en cykel som drar upp en båt eller cykelkärra som
transporterar virke.
Jag bara undrar, hur de där människorna som inte har förmåga att
sätta sig in i någon annan människas situation hade tänkt sig att
IRL, det verkliga livet skulle ha fungerat för de verkliga
människorna efter den 4 september 2011.
Jag bara undrar?

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails