måndag 14 mars 2011

Det där med krämkaka!


Det 8 mars har passerats och känns det som semlan har sett sitt "bäst före datum". Jag har (tyvärr) inte hållit låg profil när de gäller att äta semlor men det är ju inte så lätt när man har tillgång världens bästa semmelbagare. Jag har sagt det förr och jag säger i det igen Janelings semlor i Eskilstuna för 20kr/st har bara en sak att förmedla: Look no further!
Jag har för att vara sanningsenlig provat semla även på konditori Madeleine på Biblioteksgatan och Valhallabageriet, den första var en gigant för långt över 40kr som i mitt tycke var en totalflopp, Valhallabageriets semla ska ätas av semmelkonnossören, den hade alla rätt utom priset, också runt 40kr.

Men nu till den kära krämkakan, denna vetebulle med smörkräm i som i min värld har djupa rötter ner i barndomen, ända ner i 70-taletet. Semlan gjorde inte sådant intryck på mig som barn som krämkakan som jag ibland kan sitta och fantisera om. 

Det är alltså dags för krämkakan att åter göra entré på scenen, ta plats på fikabordet och peta ner semlan från tronen för resten av detta halvår.
Krämkakan handlas heller inte hos Konditori Janelings utan ve och fasa hos konkurrenten Konditori Amarant i Eskilstuna. Sorry men Amaranten är den enda värdiga tillverkaren av detta delikata bakverk, för ingen tillverkar smörkrämen som de gör.

Jag vet inte men min övertyglse är i alla fall att det är smörkrämen som är grejen i hur bra en krämkaka smakar. Jag är ingen hejare på att vispa ihop smörkräm och skulle kanske drista mig till att säga innan jag provat, Hur svårt kan det vara?

Här är ett recept på smörkräm som jag hittade i proffsiga "Beginners guide to cake decorating", så det borde ju inte kunna misslyckas

Smörkräm
115 g mjukt osaltat smör

250 g florsocker
2 tsk kokande vatten

Vispa smöret och socket fluffigt, tillsätt sockret lite i taget, tillsätt vattnet.
Smörkrämen kan naturligtvis smaksättas efter behag, kakao, kaffe, vanlijsocker, citron osv.
Men i krämkakan skall den vara i orignalskick, period!
Något att tänka på, ställer man in smörkrämen i kylskåpet blir den naturligtvis hård och går inte att bre.

I helgen kom min barndomväninna på besök och hon hade dragit ut på krämkake-memory lane ända till självaste krämkakans födelseplats Konditori Amarant i Torshälla för att ta med sig ett underverk till våra förväntansfulla söttarmar. Se vår krämkaka ovan innan kniven gjorde sitt!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails