söndag 27 februari 2011

Söndagmorgon



Vissa mornar känns det lite så där extra skönt att vakna!
Söndagmornar brukar vara en sådan morgon. Inga måsten som bränner hål i tillvaron, "att göra i helgen"-listan är raderad ur medvetandet och man ger sig själv en skön sovmorgon och en lång
frukost. Man läser tidningen från pärm till pärm medan den alpina världskuppen i Åre frasar på i bakgrunden i väntan på skid-VM från Holmenkollen.
Jag passar nördigt på att finslipa min färdighet i att tillverka en perfekt choklad fondant, jag provar olika typer av choklad, olika metoder för beredning av smör, socker och ägg, passar ugnstider osv och ja visst blir fondaterna olika i både smak, utseende och konsistens och ja jag avskyr att misslyckas eller göra något halvbra. Allt ska klaffa, kakan ska vara lagom fluffig inte för kompakt, mittendelen lagom rinnig, alltså inte alltför "vattnig" och inte alltför smetig, sen ska naturligtvis
chokladsmaken vara ypperlig.
Idag använde jag mig av mer choklad än normalt och lite en med något mindre chokladhalt än 70%, Lindt 60% samt något mera mjöl.
Fondanten fick en mjuk och lite vaniljsöt smak. Inte så illa men lite mer bett tycker jag nog det ska ha. Min smakpanel, Lasse och hundarna tyckte dock att den var helt ok!

Dagen fondant, se bilden ovan, serverades till masstarten, herrarnas dubbeljakt som blev väldigt spännade på slutet. Ska inte nämna vem som vann (dålig förlorare) men jag tyckte Hellner var en hjälte oavsett placering.

De fantastiska tulpanerna, ovan, vill jag också bjuda på söndagen till ära, dem fick jag av min fina klasskamrat som kom på besök igår. Vi följdes åt hela vägen från 1:an till studenten. Vi hade inte setts på 12 år så det var ett kärt återseende och mycket att prata om.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails