måndag 14 februari 2011

Alla Hjärtans Dag, inte bara ett geléhjärta!



Alla hjärtans dag som är så starkt kopplat till romantik och kärlek är inget nypåkommet jippo som man skulle tro det. Firandet av en helgonet Valentinus även om det är oklart vem han var började redan på 400-talet men det var under medeltiden som man in Frankrike och England började fira Valentin som en fest för ungdomar och förälskelse. I Sverige rustades St Valentin och Alla Hjärtans Dag upp på 1960-talet när vi redan stark var under den amerikansk kulturens påverkan. Allt detta läste jag idagens tidning.

Men det tog tid innan Alla Hjärtans Dag blev mer än ett geléhjärta i en hjärtformad plastask. I dag firas alla hjärtans dag på många olika sätt och som en lika stor självklarhet som valborgmässoafton. Märkväl den här dagen har inte samma dignet som midsommarafton eller nyårsafton men likväl finns den idag i folks medvetande, ung som gammal.

Jag läser lokaltidningen i dag och  blir alldeles varm i hjärtat, 3 sidor har ägnats åt Alla Hjärtans Dag-hälsningar, folk som vill visa att lite extra tillgivenhet till allt från den nyvunne hjärtevännen, gamla makan till farmor och farfar. Det är så härligt att se hur folk utrycker sina känslor inför allmänheten.
Mycket har ändrats i Sverige de sista 10-15 åren. När jag bodde i Paris, världens mest romatiska stad blev jag ofta generad över hur naturligt människor tyckte det var att visa sina känslor, kramar och kyssar in publikum bara så där. Numer ser jag det på gator och torg i Stockholm också, inte så mycket ute i landet. I min lilla stad är man allt lite mer tillknäppt.

Jag tycker det är bra att det finns en dag som Alla Hjärtans Dag för att man ska kunna ge sig tiden att stanna upp en stund mitt i vardagen, ge sig själv lite omtanke, måna om sig själv och sin tillvaro.
I Finland har man sedan sent 80-tal haft denna dag i kalendern och Röda Korset har sedan dess uppmuntrat människor att delta i frivilligt vänarbete. Det gör jag flera dagar i veckan och jag hoppas innerligt att svenskheten snart kommer dit också. Tänk vad fin vår tillvaro skulle vara då och hur mycket bättre alla skulle må då. Jag hoppas att Alla Hjärtans Dag skall vara en vägvisare dit för det svenska folket.


Hur firar jag Alla Hjärtans Dag då?
För det första blev jag så fullständigt överraskat väckt med fin frukostbricka dekorerad med ros och allt att jag förvirrat utbrast: Ja det är min ju födelsedag i dag!
Senare under kvällen firades det med mat förstås, att det är alla hjärtans dag på en måndag vänder upp och ner på alla veckans menyer för det är ju självklart att man ska överraska sin partner och sig själv med något alldeles extra speciellt, så vi snodde i hop en önskemeny och med den meny vi fixade i hop önskar man att det vore måndag hela veckan:

Förrätt:  Ryska blinier, löjrom från kalix, smetána och hackad rödlök.
Man får verkligen ta till all självbehärskning för att inte äta sig mätt på enbart förrätten för blinier och löjrom som man lagt ner kärlek på att laga överträffar det mesta.
(Vill man inte lägga ner halva månadslönen på svensk löjrom och inte amerikansk heller så är sikrom eller tom ishavsrom också ett alternativ.)

Varmrätt: Fisksoppa på mitt vis.
Till denna soppa som vi kokade på en räkfond som vi kokat själva hade vi köpt torsk, lax, stora blåmusslor, stora räkor och pilgrimsmusslor vi lade vi sidan om för att inte den delikata smaken skulle drunkna i alla andra smaker. Mina fisksoppor brukar sällan innehålla saffran, inte för att jag ogillar saffran men för att just den kryddan är så dominerande att den gärna tar över i soppan och man tröttnar efter ett par skedar. Sedan äter man alldeles för mycket bröd för att mildra saffranet.
Jag gillar också gräddbaserade fisksoppor mer än tomatiserade så när det är en fisksoppa på mitt vis är det alltså grädde som gäller. För övrigt använder jag oftast bara purjolök och morot som övriga ingredienser.

Dessert: Chokladfondant med vaniljglass och färska blåbär
Min fondant blev kanske inte så perfekt i konsistens. Jag hade gjort den färdig för ugnen i förväg, ställt ut den i uterummet och där var det -18 grader, dvs fryskallt så fondanten borde ha haft lite extra tid i ugnen eftersom den var nedfrusen. Inte så vacker kanske men väldigt rinnig och god, lyxigt god faktiskt.

Till vår middag drack vi:
Champagne de Castelnau Brut Premier Cru (nr 90077), 289kr. En förbaskat god och smakrik matchampagne och riktigt prisvärd som fått höga betyg i bedömningar men den är tillfällig så man får skynda sig om man vill ha en flaska eller två att lägga på kylning hemma.
Chablis Vieilles Vignes Domaine Sainte Claire (nr 5595), 169kr. Det här vinet är värt varenda krona, också det har fått höga betyg och är dessutom ekologiskt, vilket för mig är ett plus i kanten.
Hade det inte varit arbetsdag i morgon hade vi nog tagit ett ädelsött sauternesvin till fondanten också.

Blinismet är lite meckigare att göra än pannkakssmet men väl värt besväret och ja de går att äta med hallonsylt och smör också, det gör ju mumintrollet!


BLINIER -boveteplättar
Ingredienser

10 g jäst
2,5 dl mjölk, ljummen (37 grader)
1,5 dl bovetemjöl
1 dl vetemjöl
0,75 dl gräddfil
1 st ägg
1 krm salt

Tillagning
1. Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt mjöl, gräddfil, äggula och salt. Vispa smeten slät. Låt jäsa 30 min.
2. Vispa äggvitan hårt. Vänd ner den i smeten, rör försiktigt så allt blandar sig. Grädda i väl smord plättlagg ca 2 min per sida.

Recept och foto från Allt om Mat

P.S
Vill göra blinismet på ett ännu mer omsorgsfullt sätt går det också bra: Klicka här!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails