torsdag 24 februari 2011

En macaron ska intas på pâtisserie!






Häromdagen var jag i Paris! Ja i mitt överrumplade tillstånd trodde jag för ett ögonblock det. Det kändes i alla fall som en rumsförflyttning till Paris när jag klev in från iskylan i Stockholm till värmen på pâtisserie Rue du Pont Nouveau.
Men ingen där pratade franska och ingen var varken oförstående, arrogant eller överstressad på gränsen till nervsammanbrott så något var stämde inte.
Ja förlåt mig att jag slänger upp slitna fördomar om fransmän på skrivbordet mitt i allt. Fransmännen har säkert personutvecklats sedan jag bodde där för tusen år sen, eller så är det jag som personutvecklats.

Nä för det där lilla stället, mitt nya "Love Shack, little old place where we can get together" var bemannat av urtrevlig personal (svensk i fransk konditoriklädsel) och färggranna macaroner, uppradade som en armé i position bakom en glasdisk.

Macaron förresten, detta franska bakverk högtrendigt sedan 1500-talet i Frankrike  som nu även intagit Sverige med en marängseg mandelbiskivi i två halvor med smörkräm mellan skall inte förväxlas med macaroon eller congolais som på svenska är rätt och slätt en kokotopp.
Macaroner är oftast färgglada och finns i olika smaker, hallon, citron, choklad, pistage osv.
Är man intressrad av denna populära sysselsättning, macaronätatande som många stockholmare har gjort till en livsstil så kan man kika in på detta trevliga fik Rue du Pont Nouveau  men även Petite France på Kungsholmen lär kunna tala för sig eller varför inte köpa några marcaroner med sig hem från Tysta Mari som ligger i Ötermalmshallen. Så det var lite macaron-tips!

Mitt (finlands-svenska) sällskap gjorde inte besöket på det toppfräscha fiket heller till något sämre.
Faktum är att jag kanske inte borde kalla det här stället för enbart fik eh pâtisserie för det finns en restaurangdel där också, där det serveras till synes goda och fräscha rätter, (franskt?)
måste prova snart.
Foto: wikipedia
Men för tillfället nöjer jag mig med mina pâtisserier som kommer från Tössebageriet, (macaronerna, fransk-svenska?)
Ja det blev lätt förvirrat det här? Men hur ska en kraftigt nedkyld hjärna klara av att reda ut begreppen när den helt plötsligt befinner sig på Rue du Pont Nouveau?
För den som inte redan listat ut med hjälp av sin skolfranska befinner vi oss på Nybrogatan!

Psst! Någon kanske undrar vilket bakverk på bilden ovan jag åt?
Macaronen eller croissanten?
Jag åt dem båda:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails