onsdag 13 oktober 2010

I feel gooooood!

Min diet just nu består av mycket bär och frukter. Dem gör jag fruktdrinkar på. Att köpa djupfrysta bär, hallon, blåbär, jordgubb och björnbär i lösvikt bra grej som jag kan göra i min CoopNära, en riktig höjdare faktiskt!

Jag spinner vidare på min raw food-tråd. När jag vaknar på morgonen kan jag redan känna att energin så smått att byggas upp, det är tom så att man orkar med en uppfriskande promenad på morgonkvisten. Kanske beror det mest på vädret men gladare känner jag mig.
För att tala hela historien har jag de senaste 14 dagarna kört en rätt hård eller rättare sagt riktigt hård detox. Detox eller avgiftning eller utrensning som man kan kalla det. Man gör sig av med massor med slaggprodukter och inrättar därefter en sundare kostregim.

Ja nu kommer det inte helt gratis precis, man måste ha hård vilja och mycket karaktär för så illa som man mår de 3-4 första dagarna kan det verka som man inte är vid sina sinnes fulla bruk som frivilligt utsätter sig för det helvetet.
Men de som vet, jag inklusive som gjort detta förr vet att belöningen kommer mångfalt, man mår såååååå mycket bättre än innan. Alla krämpor, ja nästan alla försvinner, synen kan man inte göra så mycket åt men man får en energinivå som är fantastisk.
Men som sagt frossan, migränen, illamåendet måste man ta sig igenom så är regeln. Allt skräp man stoppat i sig måste ut på ett eller annat sätt.
En detox är inte så märkvärdig, man avstår succesivt från kaffe, socker, mjölkprodukter, alkohol, kött, fisk, fågel, spannmål, bönor och alla produkter med tillsatser (e-kod och konserveringsmedel) och det tar bara 10 dagar av ens liv. Man ska kanske se till att börja med detta en helg och sedan ta ledigt måndag också.

Vad får man då äta? Jo grönsaker och frukt, bär, nötter, fröer och örtte!
Det är inte så illa som man först tror, tom Lasse tyckte att det gick ann att sympatiäta morotssoppa, stekt broccoli, dricka fruktdrinkar mm.
Problemet med den här typen av detox, som enlig mig är mycket effektivt är att har man inte förberett sig med mathållningen innan, dvs tränat på att laga den sortens mat och dessutom lagt upp ett ätschema blir det rätt jobbigt eftersom de första dagarna är man helt orkeslös och orkar  och vill man varken äta eller laga någon mat alls. Man bara måste.
Hursom alla får hitta sitt "recept", jag gillar att ta i hårt på en gång för att nå effekt, denna gång har jag även kompletterat med Holistics Ultra Detox och Ultra Balans, örtkapslar och ett pulver med psylliumfröskal och örter. Det behövs egentligen inte, kostar bara en massa pengar för min detox ovan fixar egentligen allt.
En gång provade jag även med ultrasnabb detox dvs. tarmrening på 3 timmar, pju det fick bli en engångsgrej. Tänk er att sitta på toa med magkramp i tre timmar, no more för mig.
Men ett duttande med varken eller detoxer som vattendrivnade produkter får mig aldrig i mål, det slutar alltid med att jag blir besviken och missnöjd med mig själv.

I höst skall jag må som en prinsessa har jag bestämt, faktum att redan nu känner jag att jag är på god väg.

Den här drinken drack jag i morse, kanske inte så grön, mer åt det organga hållet men supergod. Till detta behövs en råsaftscentrifug. Har man det så kan man ge sig en riktig fräsch kick-ass-start på morgonen

Morot-äpple-persilja-drink

4 morötter
1 äpple
1 bukett bladspenat
1/2 citron
Lite ingefära

Sen är det aldrig fel med lite underhållning, det ger också energi!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails