tisdag 12 oktober 2010

Min energikod!


Jag äter hirsbiff med lila blomkålssallad, ört te och en blåbärsbovete muffins till lunch idag.

Även om promenaden med hundarna fortfarande kräver solglasögon på är det inte utan att man börjar känna snålblåsten innanför kragen. 
Min väninna och jag bestämde oss idag för att nu gäller det att börja alstra egen energi. Speciellt som polska forskare siar om att den kommande vintern kommer att bli den värsta på tusen år allt enligt BP's förskyllan, oljeskandalen i mexikanska golfen som kylt ner golfströmmen. Den globala uppvärmningen med mera.
Sagt och gjort, först tar vi oss en tur till Ecoisten, en av flera bra dietshoppar på gåavstånd på Östermalm och city där man kan köpa sig allt från fröer, teer, böcker och inte minst en nyttig och god ekologisk raw-lunch. Läs deras blogg Ecoist.se, den är intressant och läsvärd!


Vi funderar vidare på maten och bestämmer oss för att nu skall det drickas gröna drinkar. Jag berättar för min väninna att jag alldeles nyligen återinrättat de där gröna drinkarna, det var ju hon som introducerade den absolut gröna drinken i mitt liv, avocado, gurka, spenat, broccoli, kiwi samt en lite pressad lime. Själv hade hon till och med glömt receptet.
Jag berättade för henne att jag härom veckan var på väg ut och köpa mig en burk Mighty Greens när jag helt överraskande snubblade över denna gröna drinkbok från http://www.rawfamily.com/. Efter den kände jag att inte behövde lägga pengar på en burk Mighty Greens när jag kunde köpa färska grönsaker och frukter och uppnå samma effekt samt samtidigt bli mätt på dem.
Jag har vurmat för rawfood förr på denna blogg och jag slår ett slag för den igen. I söndags den 10 oktober var den allmäna råkostdagen och man kan ju faktiskt fortfarande känna smaken av rå kål och lingonsylt i munnen från skolbespisningslunchen och säga yäkkk! Men har man inte provat rå mat anno 2000-talet så är det dags att prova. Efter ett tag man, ska dricka åtminstone 1 drink om dagen, typ frukost ökar suget efter mera rå mat, sen är ostbågar och chips historia och man är ivrigt i gång och groddar för livet, jag lovar!




Här några recept ur boken Grönt för livet (som jag saxat ur http://www.alltomyoga.se/)

Äpple-bladkål-citron
4 äpplen
Saften från 1/2 citron
5 bladkålsblad (grönkål är en sorts bladkål, övers. anm.)
5 dl vatten

Persika-spenat

6 persikor
2 nävar spenatblad
5 dl vatten
Mango-ogräs
2 mango
1 näve ätbart ogräs t ex målla, brännässlor, portlak etc
5 dl vatten
Jordgubb-banan-roman
5 dl jordgubbar
2 bananer
1/2 bukett romansallad
5 dl vatten

Päron-bladkål-mint

4 mogna päron
5 bladkålsblad (grönkål är en sorts bladkål, övers. anm.)
1/2 bukett pepparmynta
5 dl vatten

Efter en uppfriskande promenad gick jag hem och bestämde mig att fortsätta peppa mig själv genom att förkovra mig mer i ett hälsosammare liv och läsa allt om fytokemikalier jag kan hitta samt söka upp energiboosters som Sanna Ehdin som vän på Facebook sedan beställde jag hennes bok (ovan) samt andra böcker som Raw Delight, en bok om godsaker på frukter och bär, nötter och frön av Erika Palmcrantz  som jag tänkte låta mig inspireras av för att alstra energi som skall räcka ända fram till aprilsolens värmande strålar.
Innan vi skildes åt min väninna och jag bestämde vi oss för att energiboosta oss med en resa till solen när den besöker oss som minst, i januari när tom julgranens små ljuskällor har slocknat. 

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails