måndag 23 augusti 2010

Strandvägen i retroperspektiv

Visst finns de som inte vill lära sig något som involverar
datateknik, de som missade information highway eller trodde de skulle
klara sig undan genom att låtsas som datateknik inte fanns eller de
som bara är helt vanliga bakåtsträvare. Med risk för att få en del
emot mig vill jag lite elakt likställa det totala unvikandet av
datateknik som att vägra lära sig läsa. Man blir oundvikligen
utanför om man inte kan läsa.
Men här sitter jag nu och med risk att få ta tillbaka allt och hävda
motsatsen, allt det jag levt och andats hela mitt yrkesverksamma, att
man ska anamma tiden vi lever vi, att vi måste lära oss att vara
förändringsbenägna och att datateknik är vår framtid.
För aldrig trodde jag att jag skulle bli så tagen av gårdagens
teknik att jag sitter lyrisk till sen timme och testar, provar och
fixar. Jag talar om gårdagens analoga fototeknik som liksom
transistorn värmde upp gårdagens kamera, värmer upp mitt hjärta
över att man kan skapa gamla bilder med dagens teknik och att den
dessutom är tillgänglig och begriplig för alla som vill utan
flerårig universitetsutbildning eller flerårig lärlingstid.
Alla dessa under och överexponerade, missfärgade och blekta fotona
får mitt hjärta att klappa snabbare av igenkänning.
Sedan jag skaffade mig min iPhone har mitt liv höjts till oanade
höjder. Genom de många fantastiska applikationer som kostar mindre
än en kopp kaffe har jag fått en räckvidd som jag inte kunde ana och
en kreativitets boost till min annars helt talangfria repertoar.
Ja det är så klart inspirationen har jag blivit given från mina
enormt talangfulla vänner. Min vän Pia t.ex som enligt mig är fotokonstens
mästarinna visade mig hur man med några få handgrepp hanterar en
digital- analog plastkamera med laddningsbar blixt, hur man köper och
byter film och linser. Framkallar sina bilder och laddar upp dem på
nätet på mindre än en minut.
Vidare hur man bearbetar sina alster i Photoshop Express för iPhone.
Jag älskar datateknik speciellt sådan man har med sig i fickan.
Här några av mina högst amatörmässiga bilder från Strandvägen i
eftermiddag.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails