torsdag 12 augusti 2010

Sköna augusti...

Jag ska inte, nej absolut inte gnälla över sommarjuli. Juli för mig
representerar lata dagar i halvskugga och tänkte jag nästan nämna
inga måsten. För så är det ju inte för den som bor på en ö som
Sandham. Det finns en hel del måsten för en öbo under juli, hag
nämner bara de tråkigaste, alla föreningsårsmötena och grovsopor!
Visst kan man vägra eller helt enkelt välja bort dem men så gnager
samvetet för att allt man inte stället upp när andra jobbat hela
året med föreningsarbetet, skräp som inte kommit bort från tomten
utan bara blivit lagd under pressening.
Annars är det mest trevliga måsten med grillpartyn mest varje dag.
Jag tror aldrig jag är så populär som under juli på Sandhamn.
Jo en sak till måste jag bara nämna. En konsekvens av att ha många
gäster och att bo på en del av ön som inte har kommunalt VA.
Det händer att man måste panikinkallla Sita tank. Det vill säga
skitbilen, det är fullt i avloppstanken, mest vatten då men det
måste tömmas oavsett och det är ingen rolig historia varken för
plånboken, en enskild tömning kostar ca 7000kr eller för omgivningen.
Igår satt jag och en väninna och fikade och mumsade våfflor när
stanken från grannens avlopp spred sig över nejden. Nice!
Men augusti är oftast något helt annat, de flestas semestrar är
slut, mindre folk på vägarna, mindre trängsel i byn, lättare få
plats på krogen, egen tid, läsa böcker, träffa grannar och andra ö-
vänner som nan inte sett röken av sedan maj.
Augusti innebär också att hösten är på väg och att rosorna har
blommat ut och de vakra ringblommorna tar över rabatterna, i år har
jag sått fyra olika sorter i massor och sen kräftorna. Att sitta och
njuta av härliga kräftor i tysthet och skydd av det totala mörkret i
de ännu ljumna nätterna, det är livet och jag älskar augusti!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails