fredag 6 augusti 2010

Madame Butterfly...

Jag kan inte hjälpa att känna vemod när jag ser fina fjärilar som denna som jag fångade på bild ovanpå en röd solhatt (echinacea purpurea) idag.
Dem som vi numera ser så sällan. Jag läste att 75% av fjärilsbeståndet har
dött ut.
Tänker på historien om Cho cho san, Puccinis tragiska opera om Mme
Butterfly. om henne kärlek till kapten Pinkerton som inte slutade lyckligt.

Som flicka hyste jag förkärlek till dramatisk teater och skådespel och dit hörde definitvt historien om geishan Cho cho san.

Jag har även sett en filmatiserad modern mycket komplicerad, bisarr, dramatisk och tragisk M.Butterfly med Jeremy Irons med omvända roller än i operan men det är en annan femma, dock värd att ses.

Idag många år senare vill jag inte längre se tragiska historier alls, jag tycker det finns alldeles för mycket tragik i vardagen som det är. Jag vill bara se lyckliga slut.

Jag hoppas verkligen att alla våra vackra fjärilar kommer tillbaka en
dag, jag saknar dem.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails