torsdag 3 juni 2010

Salig och rörd...




Är det kanske årets hittills varmaste dag? Jag känner i mig i alla
fall helt håglös och matt i värmen. Nej jag klagar inte, är väl
kanske bara något ovan.
När kvällen kommer känns kroppen genast mycket mer medgörlig.
Jag blir uppbjuden till min väninnas solvarma balkong där högt över
takåsarna på Söder.
Jag får valpledigt en hel kväll för första gången, känns konstigt
och tomt men Lasse lovar att ta väl hand om valpisen så jag åker
iväg.
Jag åker buss för första gången på flera månader, för min "onda"
fot har börjat göra ont igen. Är det inte kylan så är det värmen
som gör mina lemmar obrukbara.
Lite förvirrad står jag på Norrmalmstorg, där jag stått 100 tals
gånger, där det nu är så prydligt och fint efter att den långa
vinterns världsmästerskap i trafikarbeten nu äntligen är avgjord,
(Stockholm vann) där det nu inte längre finns någon busshållplats?!?
Varför? Var är den? Husshållplats hallå? Jag fattar inget och
stirrar förvirrat omkring över hela torget, hittar något som jag
tror är 2:ans hållplats på ett osannolikt ställe i Kungsan.
Jag tröstar mig efter busshållplatsförtreten med att 2:an tar mig
nästan ända fram till porten i Sofia.
Vi äter middag bland penseer, pelargoner och kryddväxter i en härlig
salig och doftande röra. Jag blir minst sagt både salig och rörd.
Jag konstaterar genast att grannarna i huset mittemot med sina fantastiska och
generösa balkongerna är lika intresserade av balkongodlingar
som min väninna. Värstingen är förstås hon med organgeriet, vilka fantastiska träd.
Det är tydligt att det är hypat att vara ballongträdgårdsmästare
nuförtiden.
Det som händer på malmen det är det som sätter ribban för resten av stan..
Ja och vad ska vi nu ta oss till på östermalm med våra gjutjärnssmidda
jugendbalkonger som visserligen är vackra som Chicagopäls på 30
talet men fullständigt obrukbara? De är ju av typen franskbalkong.
Vi får helt enkelt vara avundsjuka och åka till Söder för en
balkongkväll.
Efter middagen kommer årets första färska svenska jordgubbar fram
och därtill glassen.
När jag som bäst satt där och mumsade bland alla luftballonger som
ljudlöst seglade över mitt huvud kom på mig själv med att undra,
när egentligen smakar jordgubbarna som bäst?
Här är svaret:
När jordgubbarna smakar svensk sommar!
Salig och rörd var det alltså..

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails