söndag 6 juni 2010

Blågult idag..

Inte många tycks veta varför vi firar idag. Inte för att jag firar
något speciellt faktiskt och inte för att jag ens har fått Sverige
i modersmjölken, mitt blod är vitblått men jag vet varför det firas
idag.
Dels är det för Gustav Vasa kröntes till kung 1523 och för att
regeringsformen antågs den 6te juni.
Sveriges nationaldag har ju inte precis haft status som nationaldag i
folks hjärtan eller i bemärkelsen "ut och vifta med flaggor" som i Norge,
även om det i alla tider har varit svenska flaggans dag. Man har
kanske på sín höjd hissat flaggan på villatomten.
Men o andra sidan fick ju den svenska nationaldagen inte status som
just nationaldag förrän 1983 och Sverige som funnits sen istiden?

Helgdag och därmed något värt fira blev det inte förän 2005.
Sedan dess har svenskar börjat försvenska sig igen allt vad de orkar
på just nationaldagen.
Underligt i mina ögon för mig finns det ingenting som
är så osvenskt som svenskar, i Sverige är det mest utlänningarna
som värnar pm det svenska.
Ja det kan bli en lång utläggning om det som jag inte ger mig in på idag för
nu på självaste Sveriges nationaldag ska jag bada finsk bastu.
Förövrit har den här dagen tillbringats bl.a. på Sandhamns bageri
och på min gård där jag städat och planterat blommor.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails