torsdag 27 november 2008

Kvama vavandra...






Alla sätt är bra utom de dåliga!


Men att vi nu tydligen ska betala för att krama varandra...nä jag vet inte jag!
Finns det något som kan få vara helt gratis numer eller är allt till för att tjänas pengar på?

Jovisst, syftet är gott! Man behöver medel för att besöka gamla, de som sitter i häkten, hjälpa barn med läxhjälp mm. Det är alltså Röda korsets kram-kampanj som startade i går som avses.


En av aktiviterna är att på auktion bjuda på kramar från kändisar, Rafael Edholm, Jessica Andersson mfl. Man bönar alltså till den allra juciygaste kändisarna för locka pengar ur de kramtörstandes fickor. Urk!
Visst visst okej jag ska inte vara småaktig, en kram är en kram men jag kan ändå inte låta bli att undra vart pengarna egentligen kommer att hamna?
Förra året drog man in 28milj! I år hoppas man på 29 milj.
Men allvarligt! Inte går pengarna till kändisarna eller dem som besöker gamla, hjälper till med läxor osv. Det är ju frivilliga!

Man säger att man vill bygga ett nät av frivilliga. Men med all draghjälp som man får av media "for free"då ska väl inte behövas 29 milj för att bygga ett nätverk? De frivillga kommer ju ändå.

Jag misstänker att detta är ytterligare en scaming. Vi fånar lockas till att betala för att någon i styrelsen ska få plocka ut en fet bonus och ovanpå det åka på en konferensresa till Maldiverna och sen när de sen får kicken också en fet fallskärm.

Kankse är jag lite grinig men rapporterna har duggat tätt de senaste veckorna och de suger. . Inte för så länge sen, om hur hänsynslöst vd:n för Kvinnoforum Bim Björling utnyttjat företaget som vi skattebetalare betalat för. Hon har givit sig själv en fet lön och bonus, jobb till sin man och semestrar för hela familjen utan att skämmas. Företaget har inte ens haft pengar att genomföra de kurser som regeringen redan betalt för. Till den milda grad har hon misskött förtroendet att Kvinnoforum nu gått i konkurs.
Tänk vad mycket nytta dessa skattepengar hade kunnat göra istället att användas som betalning för hennes drinkar.

Tänker även på hur mycket pengar jag donerade till Rädda Barnen under tsumanin för att sedan få höra att knappt 10% av alla medel nådde fram till de lidande. Resten hamnade i alla korrumperade fickor på vägen och det var en lång rad hela vägen till Thailand och Indien.

Nä, jag tänker i allafall inte betala för att kramas eller ta betalt för mina kramar..de är gratis!
En god vän till mig säger ofta att vi ska kvama vavandra så fort vi ses!
Jag kan inte tänka mig att hon heller skulle kunna betala eller ta betalt för sina kramar.

Så vänner, fortsätt att sprida mänsklig värme.. det måste få vara gratis även i fortsättningen!

kvama vavandra!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails