lördag 29 november 2008

Byebuy...



Idag är det alltså den köpfria lördagen, Buy Nothing Day!

Det känns onekligen mysko att ena året protestera mot konsumtionssamhället, våga vägra Gucci och andra året känner man sig oansvarig ur ett samhällsperspektiv om man inte shoppar.

Det som känns som subversiv aktivitet ena året är lika subversivt nästa, fast tvärtom typ!?!
Det är ju nu som vi bäst behöver rulla slantar men det tar liksom emot att lätta på lädret även om det är rea överallt, för man vet inte hur mycket räntan suger ur plånkan nästa månad eller hur mycket portföljen minskar. Tankarna snurrar kring, om det är nu man ska spara på utgifterna för att ha något kvar till pensionen om 20 år? De första 20 PPM åren känns redan lite som förlorade.
Hela köpfesten känns på något sätt som en enda stor baksmälla!
HUI spådde för ett par veckor sen rekord i julhandeln, 2 miljarder. KI tog ner alla i veckan med att -Detta kommer inte alls att ske!
Jag är beredd att hålla med KI! Julhandel? När affärerna redan har stängt? Såg på nyheterna att ett helt köpcenter i Göteborg stängt pga brist på kunder.

Obama orerade i sitt första tal om att alla måste shoppa jättemycket för att för att inte ekonomin ska kollapsa, tänk inte på hur klara budgeten i januari eller om ett år eller två.
Lyssnade till Anders Borg i morse som sa att man inte ska äta upp vinterladan redan i november för vintern kan bli svår.

Så vad spelar det för roll om HUI först spådde GPSen som årets julklapp och sedan ändrade den till en "upplevelse", lika vilse i pannkakan är vi i alla fall.
Att hitta ut ur förvirringen med en GPS kanske skulle vara melodin i alla fall för vilken typ av upplevelse kommer vi att ge varandra i julklapp? Champagnerus eller fattigdom eller?

Jag trotsade våga vägra shoppa sällskapet med min karaktäristiska personlighet -att konsekvent bryta samhällskonventionen, jag gör som jag vill, inte som samhällstyckare via public service försöker att bestämma åt mig- med att helt enkelt gå ut och shoppa.

Det blev en köksarmatur plus ett spontanköp, en vattenkokare, en snygg en!

Man kan ju alltid spara energi om man inte kan spara kosing!
mvh
Glad shoppare


2 kommentarer:

  1. Vi gör som förnuftet bjuder oss! Själv köpte jag en Subaru Impreza 4w super duper etc i går. Ska haren i vinterladan!Puss Pia på Gotland

    SvaraRadera
  2. Kul med folk som inte alltid gör det man förväntar sig. Känner igen mig själv lite grann!
    Tror inte shoppingen som fritidsnöje är probletet......utan vilka pengar man shoppar för?
    Pengar man har eller dyra lånade pengar.
    Må Bäst!//Bra Kille

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails