lördag 7 januari 2012

Trettondagen


Nu är både jul och nyår överstökade och den sista av de tre stora högtiderna likaså, trettondagen.
De trötta sillarna som fortfarande simmar omkring i kylskåpet får simma i väg till bättre jaktmarker för nu byter vi menyn helt i vårt kök.
Det blir mesta dels medelhavsmat ett tag framöver.
Vi firade trettondagen som var en rätt kylig dag med en promenad i skogen och ett bubbelbad i hemmaspat. Till middag hade vi planerat något extra fast egentligen inte något extravagant, utan något enkelt, rustikt och lättlagat men som upplevs som något extra och storstilat.
Vi vår trettondagsmiddag blev skaldjur och tonfisk. En moules mariniere, efterföljd av färsk krabba för att avslutas med en halstrad färsk tonfisk. Till tonfisken en koriandersmakande asiatisk nudelsallad och ett gott vitt vin. Lasses favorit till skaldjur är en Petit Chablis, så då fick det bli det.
Förra året vi denna tid fick jag för mig att jag skulle tillverka en perfekt chocolat fondant, så det blev samma dessert varje en gång i veckan under x-antal veckor under vintern.
Jag skulle gärna fortsätta på den traditionen men jag tror att jag i år skall ta upp crème brûléen på menyn igen. Det var några år sen.
I år skall jag satsa på en variant som jag snappade upp ur "Leila bakar i Frankrike", Pots de crème au chocolat.
Vi får se hur det blir.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails