tisdag 31 maj 2011

En bekvämlighetsinrättning

Solen gasar hårt på våra solhattar, luften står stilla och den
höga luftfuktigheten gör det nästan svårt att andas. Det är priset
man får betala för att befinna sig här nära ekvatorn. Solkrämen
blandas med svett och blir till mjök som rinner i rännilar på
kroppen. Poolen eller alla varianter av pooler, plaskpooler, flera
sorters bubbelpooler, sittpooler och de vanliga poolerna ger heller
ingen svalka för precis som havet har de en temperatur långt över
30grader.
Personalen gör sitt bästa med att bringa lite svalka, de förser oss
med sprutflaskor med kefir limebladsansiktsvatten och isvatten att
dricka ändå funderar jag på att dra mig tillbaka till min villa med
air-condition, men innan det beslutar jag mig för att söka upp
poolområdets bekvämlighetsinrättning.
Den visar sig vara en oas inte av denna världen och därinne blir jag
kvar en bra stund sittande på en marmorbänk i det vita gruset.
Bakom draperiet av pärlemorpaljetter finns ingen air-condtion men
ljuvligt svalt ändå med vita väggar i kalksten och golv i sandsten
och med den svaga doften av citrongräs som hänger över hela hotellet
för välbefinnande.
Hela inrättningen är halvt om halvt utomhus, dvs antigen fattas det
en väggsektion eller en takdel. Det finns heller inga dörrar utan
endast träspaljeer som reglas med en enkel träslå för enskildhet.
Duschen som också står till badgästernas förfogande är helt
utomhus omgärdat av vita urnor och vitt grus. De båda handfaten är
två glasskålar på vitt grus i vita jätteurnor.
Jag tänker att detta är nog den vackraste toaletten i sin enkelhet
jag någonin besök.

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails