onsdag 15 december 2010

Grönt e skönt...

Läste att nu så här i julens farstukvist når vinterkräksjukan och
förkylningsvirusen sina höjdpunkter.
Många dukar under i något av dem eller om man har duktigt med otur, i
båda lagom till julledigheten.

Själv har redan haft vinterkräksjukan och nu en präktig förkylning
sedan slutet av förra veckan så jag hoppas verkligen att jag får
njuta av julen utan snörvel.

Det tråkigaste med förkylning är att man inte kan få träffa de
allra yngsta i familjen, de som bara är några månader gamla.
Jag vill ju inte vara boven i dramat och orsaka att de små lider i
onödan. I höstas hade jag vinterkräksjukan lagom till
systerdotterdotters dop. Det var trist speciellt som jag kände mig ok
nen inte låg inom ramen för 48 timmars karantänen.
Undrar hur mammorna gör om de själva får vinterkräksjukan eller
blir förkylda? Hmm!

Hursomhelst, det bästa är ju att försöka hålla sig frisk, ett
sätt är ju att hålla sig varm och torr, inte så lätt när det är
under 10 grader nästan hela tiden och man stundom måste jobba
utomhus, som att skotta snö! (inte så romantiskt vinterBullerby-
aktigt längre)

Ett annat sätt att hålla sig frisk är att dricka gröna drinkar, det
gör susen för hälsan och vikten också faktiskt.

Jag försöker att omge mig med mycket grönt som möjligt både
invärtes och utvärtes. En gröning till frukost eller lunch. Just nu
är grönkål "the thing" och gott är det.

Vidare omger jag mig gärna med helleborus nigris, den gröna julrosen
som gärna blommar i minusgrader. Riktigt häftigt tycker jag.

Grönt är verkligen skönt och jag säger till mig själv Keep on
going!

Här ett tips på en faktiskt fungerande huskur mot förkylning,
vinterkräksjuka och allehanda parasiter. dvs om man klarar av att ta
den i 3 dagar.

1 msk gurkmeja
1 tsk kakao
1 tsk greens el chlorella el liknande.
Lite kardemumma och lite svartpeppar.

Gurkmejan är en jättebra och kraftfull antioxidant som dessutom är
antiinflammatorisk, bra för leder i vintertid, kakao med mineraler,
kardemumma är slemlösande och hjälper matsmältningen och
cirkulationen i lungorna, svartpeppar för att gurkmejan bättre skall
tas upp av kroppen.
Jag brukar blanda allt detta med vatten eller pressade apelsiner för
det ska bli lättare att dricka för den blir lätt rätt stark.
Men som sagt står man ut så är det värt pinan. Detta är ett tips
från Sanna Ehdin.
P.s gurkmeja finns också i tablettform, smakar då inget men kostar
då 170kr för 60 tabletter. Gurkmeja i kryddhyllan kostar en bråkdel.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails