söndag 19 december 2010

Ge bort något som smakar jul!

Julsalt, dekorativt och trevligt!
Denna gjorde jag på finkorningt havssalt med smak av stjärnanis och rödpeppar och chiliflingor.

Eftersom jag nu drars med handikappet att sakna talanger till skillnad mot alla mina vänner vars enda handikapp tycks vara kreativieten  som stundom flödar över så att alla goda idéer inte får plats inom dygnets 24 timmar (skrev hon bittert) så får jag ta till andras kreativtet, bidra med min egen tid och åtstadkomma något i det lilla, julpyssel!

När jag funderar på vad jag själv uppskattar med julen kommer jag alltid fram till samma sak, att det som är mysigast med julen är alla goda och innovativa maträtter som serveras runtom på julborden och ja för all del även traditionella rätter. Tänker fortfarande med välbehag på Sandhamns Värdshus julbord men det är lusten att testa något nytt och fräscht som gör att man orkar ta sig fram till julafton utan att krokna någonstans på vägen i sillinläggningar, rödbetssallader och köttbullerullande.

Förra året kokade Lasse och jag julskinka i coca-cola á la Nigella Lawson och det blev en jättehit, det blir absolut en favorit i repris.
I år har jag hittat något för mig nytt och riktigt juligt, ja något som verkligen smakar jul och den har också vår ovannämnde favoritjulmatskreatör hittat på, The Christmas Chutney. En riktig goding till julskinkan som jag tycker alla ska prova.



Jag kokade min chutney idag och den skall väl med all rätt stå och mogna i 2 månader om alla smaker ska hinna utvecklas och komma till sin rätt. Men redan som färdigkokt smakar den verkligen som jul ska smaka och om jag får döma av Lasses betyg av smakprovet kommer julchutneyn vara slut långt innan julen är över.

Svenska vinteräpplen som fortfarande går att få tag på i affärerna är ett måste i denna chutney tycker jag, frysta syrliga tranbär, dadlar, ingefära, kryddnejlika är också juliga och häftiga ingredienser. Receptet säger satsumas eller klemetiner men jag hade bara apelsiner hemma så det fick bli apelsin och dessutom tog jag extra mycket,saften av två stycken apelsiner. Cayennepeppar skall det också vara i men jag tog chiliflingor för det ger en klarare smak tycker jag. 
I det engelska receptet som finns i länken här är sockert angivet i gram, 400gr är ung. 5 dl, jag har mätt upp det. Dadlar, köper man färska i låda i jultid, ta ca 30st om de är små, det blir ca 250gr
Receptet är gjort för 9 st burkar på 2,1/2dl så den kommer att räcka till i alla fall några lyckostar som kan skramla ut en burk ur julstrumpan.
För den delen är chutneyb också riktigt superenkel att göra, hackande av äpplen och dadlar tar längst tid, sedan är det bara i med all ingredienser och röra om och låta puttra i hop på låg värme till ett segt mos i ca 1 tim.


Nu funderar vem som skall bli en av dem som får denna härligt röda jul-ljuvliga Christmas Chutney i julklapp av mig?

Nu ska jag fortsätta och göra ätbara julklappar. Jag plockade i höstas underbara blåklintsblommor som jag torkat på ett kyrkäng på Gotland som jag skall bland örtsalt av på himalayasalt.
Det rosa saltet blir mycket vacket tillsammans med de blå kronbladen på blåklinten. 

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails