torsdag 20 maj 2010

Spiltan time...

På den gamla hundrastgården har Gysinge kulturhantverk öppnat upp
en helt underbar gammeldags utomhuskaffestuga. Planteringarna är
för dagen helt nya, ligusterhäck och en fin lilablommande
marktäckare. Alla hundar är naturligtvis fortsatt välkomna enda
skillnaden är att hussarna och mattarna tillbringar numer längre och
betydligt förnöjsammare tid i Spiltan som det fortfarande heter för
alla på Östermalm.
Spiltan var en lekplats i hörnet Styrmansgatan och Storgatan och blev
ökänt på Östermalm på 50- talet då ett gäng bråkiga ungdomar
som ägnade sig åt småbrott höll till där. De fanns även andra
hörn där de höll till, där det fanns fik som "Skitiga knuten",
hörnet Styrmansgatan-Linnegatan och "värmen" vid elverket i det
motsatta hörnet men det är Spiltan som är mest känt.
Läs mer om Spiltanligan: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spiltaligan?wasRedirected=tru
e
Idag är Spiltanligan bara något som är kul att prata om när man
fikar i bersån även om jag tänka mig att det var rena terrorn för
alla som bodde i området på 50-talet.
Just denna dag, då det var fantastiskt sommarväder och jag gick ute
utan ytterkläder gick jag och min lilla hundfamilj till Spiltan för
3dje gången på en vecka, vi börjar bli stammisar och där hade vi
också stämt möte med barndomsvänninnan Tintin och hennes son Felix.
Felix har precis kommit hem på kort visit från Oxford där han just
avslustat sitt första år på universitet som kursetta. Det är inte
utan att man blir lite stolt och mallig över den kisen som jag sett
födas och fått följa alla hans 22 år. Felix är nu på väg till
Kampala, Uganda för jobb i 3 månader för ett nystartat telekombolag.
Det gäller att ligga i när man är ung, inget är för jobbigt eller
för svårt.
Jag blir glad i själen av all energi blandat med klokhet den unge
mannen utstrålar.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails