onsdag 14 december 2011

Lusse lelle Lusse lella!

Jag måste säga att jag knappt har en aning om i fall det har varit
2:a eller 3:dje advent? Lika förvånad blev jag när jag i går
vaknade till både Luciasånger och Staffansvisor ljudande ur Tv:n.
Det är konstigt, men i år har julstämmningen svårt att infinna sig.
Jag har inte funderat ut om det är den utblivna snön eller det faktum
att de bortglömda margeriterna och pelargonerna i blomlådorna
fortfarande blommar. Ja till och med en och annan pensé tittar fram ur
blomlådan.
Kanske har resten av Sverige också problem med julstämmningen för
idag har Svt tagit in Arne Weise till studion för att provtända ett
juleljus!
Arne Weise är ett säkert julkort att ha i rockärmen när det är
inte riktigt vill glittra och glimma och bjällerklangen inte ljuder
på gator och torg. Arne som stod för julstämmningen i 30 år i
rutan. Arne som tände ljuset, introducerade sin kollega Benjamin Syrsa
och annonserade Kalle Anka mina barndoms julaftonar.
Han som borgade för julefrid och därmed stod för trygghet i den
svenska folksjälen.
Jag tar det som ett tecken på utbredd julkris när man nödgas ta in
den lätt stolliga och kan jag tycka rätt pinsamma 81-åriga Arne
Weise.

Han babblar på och jag lyssnar apatiskt. Öppenhjärtligt berättar om
sina tarmfickor, sjukhusbesök och att hans stomipåse växer under
skjortan under pågående samtal och jag kan inget annat än tycka att
julstämmningen är i samma kris som hela den övriga julkommersen,
klappar, julstjärnor, amaryllisar, julstök och julskinkor.

Nä skärpning! Nu har vi 14 dagar att komma upp på spåren om det ska
bli någon jul att tala om.

Jag helt enkelt måste (med betoning på måste) hitta inspiration, ta
mig ner till stan och hitta några fyndiga julklappar.
Annars har det bara blivit surfande på Cd-on, Adlibris och vitamin-
siter. Böcker till alla, både till killarna i tonåren och
spädbarnen i släkten och D-vitamin till mig!
Kanske ska jag ge gossedjur till alla i år i stället?
Nåja jag hoppas det ordnar sig, jag har ändå hunnit en bit på
vägen, har i alla fall tvingat mig själv att storstäda på
självaste Luciadagen!
Jag har även hunnit med att hänga halmhjärtan på ytterdörrarna,
köpa en omgång lite trista men hänsynstagande och korrekt luktfria
hyacinter (som om jag väntade oväntat besök av en allergiker) och
baka lussekatter även jag fick proffshjälp med det i år.
Vår vän bagarn kom förbi och ryckte in när jag som bäst stod och
knådade.
Men jag saknar fortfarande adventsljusstake!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails