tisdag 29 november 2011

I adventstider

När Berits syster som bäst stormade in i söndags firade Sverige
första advent, eller ja, delar av Sverige i alla fall.
I Skåne, Dalarna, Jämtland, Härgedalen och delar av Norrland var det
kanske inte lika gosigt som för oss i MellanSverige och Stockholms
skärgård. Klass 1-2 varningarna haglade över stora delar av
Sverige, som mest var det 28 stycken men vi klarade oss då vinden var
sydvästlig. Endast några timmar på kvällen vände det till nordligt
så ja visst blåste det i rejält i byarna hos också men inte till
närmelsevis de orkanvindar på upp till 40m/s som Skåne fick.
Det stormade så hårt i södra Sverige att Öresundsbron stängdes
likaså tågtrafiken,båttrafiken och flygtrafiken, en 650kvm stor
glasfasad ramlade av ett varuhus i Helsingborg och en torrdocka från
Öresundsvarvet hamnade på E3:an och där står den 6000 ton tunga
dockan nu utan att någon vet hur den skall kunna bärgas.
Vi i Stockholmsområdet kunde däremot njuta av all ljusbelysning och
julskyltning på stan och sedan lugnt sitta hemma med brasa, glögg,
lussekatter, hyacinter och adventschokad och bara mysa.
För min del blev det rätt mycket brasa under eftermiddagen och
kvällen då jag under helgen kännt av en förkylning som idag har
kulminerat (hoppas jag).
Så här dålig har jag inte varit på flera år tror jag, men en och
annan huvudvärkstablett, rinexin, gurkmeja, varmt att dricka, mycket
sömn och något trevligt att läsa borde göra susen för i helgen är
det julmarknad på Sandhamn och då måste jag verkligen vara på
hugget eftersom jag ska vara knalle där:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails