onsdag 27 juli 2011

Ta´t lugnt ta en kopp te!


Min semester hittills har varit fylld av händelser som man helst vill slippa under de dyrbara dagarna i juli, kräksjuka, migrän, en hel del brandkårsutryckningar och mycket nedlagd tid på samtal, rapportskrivande och som lök på laxen häromdagen en omfattande vattenskada som jag just nu inte orkar och ens vill tänka på, dock är läckan lagad och renoveringsprojektet startat.
Arbetssamt har det varit kan jag lova men jag har ett litet knep för minska stressen, jag dricker te!


Precis som om min väninna Maria hade läst mina tankar kom hon ut en dag i slutet av förra veckan med ett te från Paris, där hon precis hade varit. Hon gav mig ett som heter St Petersbourg från tehuset Kusmi. Det visade sig vara ett fantastiskt gott svart eftermiddagste med smak av citrus, röda frukter och kola.

Även om jag druckit flera undergörande Kusmi-teer, som deras Detox-Tea, Rose Green Tea mfl blev St Petersbourg direkt en favorit som jag gärna fyller min stora törstemugg med och kopplar av med under parasollet.

Av en annan väninna, Pia som bott i Afrika under många år har jag lärt mig att man ska dricka te när det är varmt för att balansera kroppstemperaturen och när man är törsig för att tillföra vätska.
Kusmi te kommer från Ryssland och blandades för tsarfamiljen i början men har sitt säte i Paris som många andra prestige-teer, alltså inte i London som man skulle kunna tro, men det är en annan story.

Hittade denna artikel om teernas hälsoeffekter på Unilevers hemsida, även om de skriver i eget syfte så är det mycket som är sant.

Teeffekten
Fundera över hur mycket te som dricks i världen varje dag, nyheten att te även är nyttigt för dig torde vara välkommen. Den senaste forskningen har visat att te kan ha en skyddande effekt mot hjärtsjukdomar och vissa cancersjukdomar. Te är också rikt på antioxidanter som skyddar din hud mot solens skadliga strålar. Dessutom kan det skydda mot Alzheimers och andra demenssjukdomar.

Drick för hälsan
Om detta inte är tillräckligt övertygande kan det vara idé att ta en titt på dessa fakta:
Att dricka te tillför din kropp vätska och inte tvärtom som vi ofta fått lära oss.
Koffeinet i en kopp te är ungefär hälften av det som finns i en kopp kaffe. Men om teet får stå för länge kan koffeinvärdet höjas till det dubbla.
Te innehåller flour, som hjälper till att skydda dina tänder. Faktum är att studier visat att te kan tillföra ca 70% av det flour som dina tänder behöver.
Te utan mjölk och socker har inga kalorier.
I samband med varmt väder, verkar te uppfriskande genom att det tillfälligt höjer din kroppstemperatur och ger upphov tillsvettningar, som kyler ner huden.
Grönt och svart te ger samma hälsofördelar.
Vitt te har mest antioxidanter.
Rött te innehåller inget koffein.

Mer fakta om te:
http://www.omte.se/faq/

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails