måndag 11 juli 2011

Marknadsdag

Efter regn kommer sol och ingenting blir som man tänkt sig brukar det
heta. I mitten av förra veckan drabbades jag kräksjukan och satte
därmed stopp för alla stora planer på fiskeresor. Förra året blev
jag sjuk precis när vi nått en fjälltjärn efter 2 timmars vandring
och det var bara att gå ner 2 timmar, åka sju mil till sjukan.
Kräksjukan har sen i onsdags varit oss envist i hälarna och vi har
inte mått vidare någon av oss i vår lilla familj på två personer
och två hundar. När till och med en av hundarna kräktes i lördags
morse tyckte jag riktigt synd om oss alla.
Men i fredags hade vi en andningspaus efter att jag frisknat till och
innan Lasse blev dålig och då passade vi på att åka till Arvidsjaur.
Det var en stekhet dag, termometern visade 27 grader men ortsborna
visade inget större intresse för badstränderna utan man föll som
bäst på att rigga upp för nattfestivalen, Nattivalen. Scenen
testades och grillar halades fram på löpande band.
Vid knallestånden trängdes redan mycket folk och jag passade på att
fynda ett par jättefina Arvidsjaursvantar som en tant hade stickat ur
ett mönster från ett lapptäcke från orten, mycket vackra.
Man kan ju tycka att vantar inte är det första man tänker på att
handla i sommarhettan men kan man köpa en dunjacka som jag gjorde
förra veckan så är väl ett par vantar inget att oja sig över, de
var ju helt oemotståndliga.

I övrigt fanns förutom en hel del sameslöjd, fantastiska lappknivar
med skaft i renhorn och masurbjörk och till min häpnad näbbstövlar.
Inte billiga precis, priset var strax över 2000 kronor men nu kunde
man komma över dem för marknadspriset 995 kronor.
Vi kryssade omkring bland murikkorna där det tillagades modern
fjällmat, wok! En souvasburgare hade suttit fint men tyvärr hade
ingen grillat på någon än så vi nöjde oss med thailändska
vårrullar som vi picknickade med på gräset på torget mitt på
Storgatan.
Sedan gick vi och handlade mandelpotatis och tunnbröd till
surströmmingen som Lasse hade tänkt sig till helgen.
Jag tyckte det var lite väl magstarkt med tanke på vårt
allmäntillstånd och tvivlade på att det skulle bli någon
surströmmingsskiva.
Det blev det inte heller:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails