fredag 1 juli 2011

Det blir inte alltid som man planterar!

Häromdagen tog jag en promenad på tomten i mina nya röda skor som
jag fyndade på Rizzo-rean på Biblioteksgatan.
Vid växthuset fann jag att de små resterna av Lammöronen som jag
räddade under den buske som jag rensade bort i fjol, nu vuxit sig
gigantiska på sina nya växtplatser vid växthuset och som belöning
för att de blivit räddade nu fröjdar oss med praktfull cerisrosa
blommning.
Stackars lavendel som jag planterade som huvudväxt i samma rabatt, den
har helt kuvats där bakom Lammöronen som var menade som utfyllnad och
marktäckare.
Jag fortsätter till den delen av tomten som är skog och där vi på
valda ställen lägger kompost vid ett minikärr, som älgarna
använder som vattenho. Som små färgglada överraskningar finner man
där ibland påskliljor och tazetter på våren. Nu tornar i skogen
bland de plockfärdiga blåbären stolta Fingerborgsblommor i lila och
rosa!
Livet är bra härligt när naturen gör lite som den vill och inte som
jag planterar!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails