måndag 20 juni 2011

Ömsom sol ömsom regn

Sol och blåst, regn i norr, sol i söder. Lågtrycken passerar upp
över landet vänder och står på tur igen, temperaturen växlar
mellan 15 och 20. Mellan regnen blir det sol och varma dagar, i övrigt
någon regnskur och möjligen åska. Ja så något låter i
värderleksrspporterna framöver, det låter som typiskt midsommar
väder det.
Med tanke på vädret idag, ostlig kuling vind och ihållande
horisontellt regn hela dagen är jag innerligt glad att gårdagens
prognos slog fel. Det skulle inte regna men väl vara molningt hela
dagen.
Jag vaknade i Saltsjöbaden kl 6 av att solen värmde mig varm i
ansikte och så fortsatte det hela dagen. Tur var väl det då vi hade
högt flygande planer på att åka ribbåt från Saltsjöbaden genom
skärgården till Sandhamn och det blev ju väldigt lyckat.
Idag däremot vaknade jag av att parasollet på altanen välte rakt in
på verandan med ett brak och när jag skulle titta på Nyhetsmorgon -
söndag hade tv-apparterna slutat att fungerade.
Då insåg jag att prognosen för den här dagen också skulle slå
fel, till något värre än förväntat.
Nåväl även om det inte skulle bli någon fika på en solig altan
idag eller någon tur till Värdshuset för lunch heller eller ens till
mataffären för något att laga hemma och kylskåpet gapar ihåligt
tomt så finns det alltid något att glädja sig åt. Jag trollade fram
detta, äppelpaj!
Om så i formen av te, helnöjd drog jag mig tillbaka sängen med min
dator och en bricka med allt möjligt ätbart, lite jordgubbs och
rabarberyoghurt som en väninna lämnat kvar, till det nötter och
torkade blåbär. I frysen hittade jag även danskt rågbröd och till
min stora lycka pesttortellini och några salcciasons. Dagen kunde inte
bli bättre, surfing safari och tv4-play, hela förmiddag under
täcket, långa samtal med vänner och kärestan och sen ett härligt
bastubad och till sist när jag lyckats fixa de utslagna tv-
apparaterna, en bra film. Allt detta till det dånande ovädret
utanför.
Imorgon skulle det visst bli uppehåll i vädret, hoppas det för då
har jag ett utomhusmöte:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails