fredag 10 juni 2011

Med lust och fägring stor

Det doftar gott i trädgården numer och att leta efter lusten behöver man inte länge.
Jag känner en inre tillfredställese att jag tog mig i kragen och fick ut blomsterfröna i tid och nu letar jag efter de små skotten. Ringblommorna är redan på gång i rabatten i den övre delen av trädgården och de kommer att glädja med sin prakt under sen sommaren. Det ska även bli spännande och se ifall det blir några prästkragar i år, de som vi planterade förra året. Ï år fick vi även ut en färgsprakande palett med lupiner.

Det där med luppisar är ett kapitel för sig. Överallt numer växer det vilt i naturen även på våra breddgrader, så var det inte när jag var barn. De växer till och med på vår gata men inte hos oss. Det känns som vi är de enda som inte fått vår tilldelning av vilda luppisar, snyft.
Så vi sådde helt sonika våra egna i år, utöver de i färgskalan, ett gäng jättelupiner i gult som ofta används till foder. Några slängde vi direkt i diket vid vägen, precis som alla andra har på gatan, är det vallväxter så är det. Fast våra blir då gula i stället för rosa, vita och blå:)
Vi får se om vi får ångra det tilltaget men spännande ska det bli.

Äppelträden, körsbärsträden och plommonträdet i den nedre trädgården har blommat färdigt likaså syrénerna. Till vår stora glädje har den kära Transparate Blanche burit fram så mycket kart att det lilla
ungträdet säkert kommer att bågna av tyngden från de färdiga äpplena i augusti, den måste nog ha stöttor.
Förra året när Lasse klippte ner trädet fick vi inte ett enda äpple.

Men stöttor tänker jag inte på för just nu gläds jag åt irisen, hallonaklejorna eller ska jag kanske säga på mer gammelsvenska akvilejorna, liljorna och rosorna har börjat visa sina blommor.
Schersminen doftar vidunderligt i den nedgående solen och kaprifolen försöker ta upp kampen men dess blyga doft som just denna tidiga kaprifol har klarar inte att mäta sig emot schersmin. (Schersmin är den man har ute, jasmin den man har inne ifall det är någon som undrar?)

Diverse praktfulla buskar som jag inte vet namnen på blommar också och ger liv åt den täta trädgården där blodlönn trängs med tuja och en och andra barrväxter som bildar häck mot gatan.
Jag plockar ihop en färggrann och väldoftande bukett från den välfyllda trädgården att ta med in, den första för denna sommaren, se bilden!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails