torsdag 9 juni 2011

Med bara ben i parken

Det är riktigt hett fortfarande även om det igår kom lite regn.
Temperaturen är bortåt 30 grader och många stadsbor som klätt av
sig så mycket det går utan att väcka anstöt söker ändå skugga i
parker och alléer.
Hela den här veckan har lastbilar med diverse sprejade slagord och
klassbetckningar på sidorna åkt i karavan på Strandvägen,
Hamngatan, Sergelstorg och Sveavägen. Musiken, allt från dansband,
metall, tekno och pop dånar så det inte går att höra sina egna
tankar. Lastbilsflaken är fulla med tjutande studenter och det är
svårt att låta bli att dra parareller med en panikslagen boskaphord
på väg till slakt.
Men jag ska inte ta glädjen från de nybakade utan besvarar deras
glada vinkanden med att glatt vinka tillbaka och dansa med några i
steg i musiken. Det får man bjussa på. Vi har nästan alla varit
studenter en gång i livet.

Jag lämnar ändå Strandvägen en stund och drar mig till lugnet på
Karlaplan, här är det tunnt med lastbilar och jag upptäcker att jag
inte är ensam om att komma söka lugnet. Runt omkring fontänten finns
det bänkar och precis på varenda bänk sitter det folk som läser
tidningen, äter sin lunchlåda eller bara solar. Jag får snart
sällskap av en tant i sidenblus och fin kjol, hon hälsar artigt och
parkerar sin rulator bredvid och vi börjar småprata om ditt och datt
medan vi tittar på alla hundarna som svalkar sig i fontänen. Jag
funderar på om jag ska släppa i mina hundar också men avstår då
jag ser en labrardor, som direkt efter badet rullar sig i gruset till
sin mattes uppgivna suckande.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails