söndag 13 januari 2013

Natt i min del av stan

Häromnatten vandrade jag genom min stadsdel som av folk som inte bor här kallar den sovande stadsdelen. Kanske har de rätt, kanske är Östermalm en sovande stadsdel? Då kanske de som säger så menar att det är lite trist på Östermalm för det inte finns tillräckligt med affärer och krogar och framför allt tillräckligt med människor. För så är det nog att Östermalm bara har en tredjedel så många innevånare som t.ex Södermalm.
Men jag älskar lugnet i min stadsdel, njuter av att faktiskt kunna stanna till och vara helt ensam på en gata som just här när det tom är bilfritt på min gata mitt i centrum.
Ofta stannar jag till på Skeppargata i backen ner mot Strandvägen och hänförs av vyn, just den här januarikvällen skymtade jag Stenbecks vackra julgran på Skeppsbron bland andra ljus.
På Strandvägen brukar jag ofta när jag rastar hundarna beundra Moderna muséets lysande takkupoler. Bilden från Strandvägen gör inte rättvisa åt vyn men kupolerna lyser där till vänster.
På Karlaplan hittade jag skuggorna från ett träd i den nyfallna snön.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails