lördag 5 januari 2013

Livets goda!


Jag inleder detta 2013 med att bjuda mig själv på något gott, eller ganska mycket gott!
Här ett axplock och vi skriver endast den 5de januari i dag:)
Jag fick en otroligt fin och julröd termosmugg i porslin av min väninna i julklapp med tillhörande teer från www.teaforte.se. Fullkomligt älskar min temugg!

Till lunch igår hittade jag en bit lax liggande i kylen, den kommer från Sundbyholms Kött &  Fisk och är en
kryddad kallrökt variant som de kallar Yankiee-lax.

På en Strindbergs Restaurant på Esplanaden i Helsingsfors blev jag nyligen serverad gräddkokta kantareller till
den halstrade laxen och det var himmelskt gott.
Så den kombinationen serverar jag rätt ofta numer och passar superbra att inleda det nya året med.
Härom dagen efter att vi kommit hem från vårt traditionella nyårsfirande i Sandhamn fick vi för oss att ta en tur
till Stockholm, kolla posten och vattna blommor typ :)
Lasse ville också göra ett besök till den nyöppnade cigarrklubben på Skeppsbron som han goda vän är
delägare i.
Sagt och gjort, vi snabbplanerade, jag slängde snabbt i väg ett meddelane på Facebook till alla glada kvinnor
jag känner och bjöd in på champagnemingel. Jag hade precis innan jul köpt 24 flaskor champagne  som jag tänkt skall festas upp
under mitt jubelår. Lika bra att börja på en gång och låta champagnen flöda, haha!
Oj vilket gensvar, 11 svarande omedelbart att de gärna kom över för att fira in det nya året en gång till.
Jag kastade mig i väg till affären och började knåpa i hop lite hors-d'oevres.
Det blev en fullkomligt fantastisk spontankväll med mycket smått och gott.
Jag hittade bland annat en fantastiskt god lagrad ost som  smakade väldigt lyxigt , som appenzeller ungefär (vilket jag inte visste då förstås, men man måste chansa ibland) på rean i matbutiken som heter Prima Donna Röd.
Den blandade jag med parmesan och fiffade till små korgar (över skruvkorkar) som jag sen fyllde med skagenröra. Otroligt gott till champagne.
Vidare hade jag en brietårta från nyåret som jag kopierat från Ernst Kirchsteiger's jul, fast med eget innehåll. Den gick åt som smör, gillades av alla väninnorna så det blir repris på den tårta till veckan.
Jag bjöd även på Creme Ninon som jag spetsade med sherry och champagne förstås, ytterligare ansträngde jag mig att göra Lasses dotters goda och lättlagade skadjurspaté. Utöver allt hade mina goda tjejer med sig allt möjligt gott, Brie d¨meaux med päronmarmelad, dinkelkex, en hel till ostbricka med fantastiska ostar, rawfoodröra med tillhörande rawfoodkex, rawfood chokladmousse på frysta bananer och avokado, kladdkakssnittar med hallon och kombo på blåbär och färskost.
Toppen på allt var nog ändå min hemsnickrade "hurryhurry" dessert som snabbt slank ner i kvinnomagarna. En given succé som alla klarar av att göra och speciellt om man har ont om tid. Superenkel och supergod helt enkelt! 
Så här gjordes den: Mascarpone blandad med kesella, vaniljpulver och eftersom de flesta numer lever i en sockerfri värld sötades det hela med Sukrinmeliss (ett sorts kolhydratfritt florsocker), toppades med hallon och sukrinmeliss, cocoa nibs och kokosflagor. Lägg i fina portionsglas, klart!
Slutligen emkomna i Sörmland igen för tidigt morgonmöte igår svängde vår granne, bästa kompis tillika konditor förbi med med semlor.
Ja han tyckte det var dags att byta ut julen Prinsesstårtesmaskande mot semlor så här redan den 4de januari. Det är 48 dagar kvar till Fettisdagen den 21 feb?! Men men det är bara att lyda order och ge sig hän.
Inte så svårt faktiskt, vi fick sitta på våra händer till eftermiddagen för att inte omedelbart kasta oss över de söta bullarna.
Har jag sagt att Janelings  konditori i Eskilstuna gör Sveriges bästa Prinsesstårta och semlor? Om inte, så gör jag det nu. De som inte provat måste prova, men jag varnar, there´s no going back.
Janelings konditori finns på Strandgatan i Eskilstuna, med eget konditori på Ica Ekängen. Sedan en tid tillbaka
har Janelings även börjat med ett mindre sortiment på Ica Stenby, lite utanför Eskistuna.
Fick även inside info att Janelings bakelser är lite billigare i Stenby, vet inte om det är officiellt men delar med mig av den infon här i alla fall.
Mina föräldrar bor i Stenby så gissa om jag kommer att handla fikabröd på Ica Stenby för fy så lyxigt  med handgjorda bakelser med äkta grädda och bageribakad levainbröd i en Icabutik i Eskilstuna.
Love P








Skickat från min iPhone

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails