fredag 15 april 2011

Vårens färgfest!

Jag blir alltid barnsligt glad när jag efter vinterns långa väntan
får kliva in i värmen och fukten i ett växthus, se hur där sjuder
av liv och dra in alla dofterna i näsborrarna.
Klorofyllet får mig att sväva på moln med sin grönska och
penséhavet fullständigt knockar mig så att jag glömmer tid och rum.
Häromdagen var vi och botaniserade i vårens färgprakt på
Granerfeldts Blommor i Ostra och att välja årets penséer var
sannerligen inte gjort en handvändning.
Det fanns alldeles för många fina färger att välja emellan, att gå
i sina penséer fick här en verklig innebörd för det var lätt att
drömma sig bort bland alla färgsprakande härligheter.
Jag fastnade till slut för de blå-vita patriotiska skönheterna (på
bilderna) att planteras ensamma i fönsterlådorna samt en sammetsröd
och knallgul kombo att planteras tillsammans i krukor.
Jag gillar av någon anledning knalliga gula färgkombinationer på
våren, så det blir något gult varje år.
Vi fyllde sedan utöver ett 40-tal penséer bilen med påskliljor,
tulpaner, tusenskönor och små violer i många sköna färger.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails