tisdag 4 januari 2011

En stund i himlen



Så här några dagar in på det nya året  även om jag haft en härlig jul och ett underbart nyår känns det som det är dags att fräscha upp tillvaron något.
Den senaste juolen blev lång då första advent firades redan den 28 nov, det blev liksom en extra vecka i december. Ja inte rent fysiskt men det kändes lite som det.
Julen 2010 var en en särdeles lyckad sådan, inte mycket stress även om tiden var knapp, kanske var det den där extra veckan som avgjorde det hela:) Eller kanske planerade vi bättre detta året, tog inte på oss för mycket plikter helt enkelt.
Nu ska i alla fall jag städa ut julen och nyår ur mina kroppsliga och själsliga rum och lägga den till handlingarna som kära minnen. 
Jag började min utrensning redan igår, första vardagen på året, lika bra det tänkte jag och tände massor med ljus och tappade upp ett bad.
Jag funderade ett tag på att gå upp till Sabai Sabai Spa på  Linnégatan för lite thaimassage men eftersom jag har ett mysigt badrum hemma tänkte jag att det kan vara bra att spara lite slantar. December månad suger ofast ut det mesta ur budgeten.

Inte ångrar jag det beslutet för jag mådde som en prinsessa och Sabai Sabai finns kvar till nästa gång.
Jag plockade fram mitt algbad  eller tångbad som det egentligen heter från Alg-Börje, badvattnet ser inte så kul ut men det är en riktig avgiftning och hälsokur. En riktig höjdare faktiskt.
Tångens rikedom på mineraler, protein, spårämnen och vitaminer har förmågan att med det varma badvattnet, som öppnar hudens porer, starta en lenande, mjukgörande och återfettande effekt i huden.

Algbad är djupverkande och rengörande, utrensande och slimmande, stimulerar blodcirkulationen, mjukar upp stela muskler, lindrar värk, hudirritationer och solbränna. Den är gjord på torkad knöltång och kostar 70kr på hälsokost, eller köp den på EcoNordica.se

Jag unnade mig också en ansiktsbehandling i mitt hemma-spa. En biologisk peeling med fruktsyror som jag tycker är en behagligare form av peeling än de det där otäcka kornen eller stenarna som man skrubbar ansiktet med. Problemet med dem är väl kanske oftast att man skrubbar för hårt och de har man inte råd med när man blir äldre och huden är tunnare och omtåligare.

Jag använder en jättebra produkt som jag gärna rekommenderar, Janssen Cleansing Secrets, Bio Fruit gel exfoliator. Man lägger på den på rengjord hud och låter verka i 5-15 min, så länge att den slutat att sticka.
Jag brukar göra en tur till Akademikliniken för en biologisk dunder peeling på vårarna, precis innan vårsolen börjar bränna i ansiktet. Dels för att djuprengöra ansiktet och dels för att jag har pigmentförändringar på kinderna och måste använda fet solskydd hela sommarhalvåret, så det är bra att ha fräschat upp sig innan sommaren. Det kostar några hundralappar mer än en vanlig ansiktsbehandling, men det är det värt.


Mitt hemma kurbad avslutar jag med en oljig saltskrubb av hela kroppen.
Aromatherapy Salt Scrub från Thann med etriska oljor som citrongräsolja. Den piggar upp alla vintertrötta hjärna. 

Det är en thailändsk produkt som är fullkomligt vanebildande. Inte direkt billig, 370 kr men räcker jättelänge, dvs så länge att oljan hinner bli gammal, så det gäller att ösa på med det är vinter. Under vintern är det bra lite oljiga produkter när luften är så torr att kroppes yttersta lager fullkomligt fjällar bort.
Jag har försökt med Body Shops oljiga scrubs men jämfört med denna oljesalt scrub från Thann är Body Shops på tok för oljiga. Allt blir oljigt badkaret, duschmunstycket  och badlakanen. Thanns scrub är precis lagom oljig. 
Vill man inte skrubba sig med salt och olja eller tycker det är för dyrt för ett hemma-spa så tycker jag att som det duger även med några droppar cirtrongräsolja i badvattnet och en oljeduschkräm från Apoteket, Eucerin. Citrongräsolja kan man köpa på hälsokost eller Indiska för ca 50kr. Fast det är klart, man går miste om den lyxiga känslan. Några extra gott doftande ljus kan säkert kompensera det också.

Senare när man sparat ihop lite slantar kan man gå på kurbad hos Thann Sanctuary i Saltsjöbaden och fullständigt klema bort sig själv.

Lycka till med att  lyxa till tillvaron lite, jag hade min stund i himlen i går!

P.S När ett tips på en nätbutik med bra eko kosmetika, Ren skönhet.se
Jag har själv använt ekologiska och billiga rengöringsprodukter från tyska Eco Cosmetics i snart 4 år och vill inte gå tillbaka tillbaka petrolium industrin, även om de heter Clinique och Clarins.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails