söndag 23 januari 2011

Eftermiddagskaffe!

Läste nyss att latte-eran är på fallrepet. Nu är det en vanlig
hederlig slät som gäller på fikerierna igen. Thank God kände jag
från hjärtat!
Det nyvaknade gamla svenska kaffeintresset borgar för att även
svenska drakrosterier som Gevalia och Löfbergs kommer att producera
bättre sorter än de vi har förärats med i folkhemmet hittills, hoppas
jag i alla fall.
För kollar man i kaffehyllan på Ica så ser det ut att hända lite saker. 1853 från Gevalia var ljuvlig när den kom för 6-7 år sen men den verkar dessvärre ha fått ge upp för andra smala men trendigare sorter.

Jag har för flera år sen givit upp lattandet på fikerierna och espresson på krogen. Inte för att jag har slutat dricka kaffe utan för att efter att min kompis Paul tog mig till Sosta kaffebar och efter att vi en gång gick på NK för att köpa espressomaskin och fick en kurs i "coffeemaking" insåg jag att den latten, capuchion
och espresson som jag betalar skjortan för inte är bättre än slaskvatten. Ledsen att behöva säga det, men det är inte många kroganställda som klarar av att göra en hyfsad kopp kaffe, hur bra kaffemaskin de än har.
Idag beställer jag mycket hellre en slät kopp bryggkaffe på krogen om jag överhuvudtaget beställer något kaffe alls. Jag väntar faktiskt hellre tills jag kommer hem och kan trycka in en kapsel i en av våra espressomaskiner som vi numera har installerade i våra hem. Ok det är helautomatiska Nespressomaskiner, men vilket kaffe! Så gott!
Att man sen kan välja mellan 16 sorter gör inte saken sämre, det är degustation på hög nivå, i alla fall för min gom.
Förutom svenskar är det väl bara finnar som dricker mer kaffe. I mitt finska farföräldrarhem i min barndom dracks det kaffe innan frukost, förmiddagskaffe såväl som eftermiddagskaffe.
I vårt hem idag dricks det inte så mycket "slentrian"kaffe men en eftermiddagskaffe är, worth waiting for som vi säger i Danmark.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails