torsdag 20 januari 2011

Boktips för en trist vinterdag!

I går vaknade jag rätt yrvaken till en helt ny värld, eller mja ny
och ny, inget är väl nytt nuförtiden? Men lite ny för mig för helt
plötsligt efter en veckas avbrott i den grå vardagen och en veckas
inhopp i en tusen och en natt sagovärld såg jag min gamla värld med
andra ögon.
Jag ska inte säga att jag blev trött, kanske mer att jag ville
fortsätta att läsa! För läsa, det är vad jag gjorde förra veckan!
Således slog jag ihop datorn och alla ärenden som bara skrek sig
röda, de fick allt vänta en dag till, jag lommade i väg till
bokhandeln.
För att vara sanningsenlig så fick jag lust att vända i dörren,
för den tunga luften av låg energi som mötte mig var inte särskilt
inbjudande. Jag blev ändå full i skratt när Lasse läste skylten
"Mellandagsrea" och väste i mitt öra, Undrar mellan vilka dagar de
menar?

Jag ögnade igenom bord och hyllor och drivor med böcker om Olof Palme
och Gösta Ekmans farbrodern som vägrade bli vuxen och hittade
egentligen ingenting som verkade intressant tills jag kom till hyllan
med, titlar som, "Våga leva", "Lycka nu", och "Bli en vinnare" Ja
först blev jag moloken över ännu en tröttsam Paulo Cohelo titel.
Men sen helt plötsligt snubblade jag över en stege som stod ställd
mot bokhyllan likt en vägvisare uppåt och jag kunde inte låta bli
att kliva upp och kolla vad som gömde sig högst upp.

Det var den här boken! "Människor det varit synd om".
Det här är bok om människor som någon gång i livet trampat i
klaveret, skitit i det blå skåpet, klämt skägget i brevlådan,
hamnat i klister, fel sällskap eller Landskrona, fått
skulden,tuppjuck eller dåliga recensioner och allt är på riktigt,
allt har alltså hänt.
Japp, that's me en bok för mig alltså!

Boken är så kul, här får vi äntligen läsa om varför Lena Nymans
stjärt kallades ointelligent av en akademikedamot och om Ingenjör
Andrée, en tokig man som ville göra en tokig grej på ett tokigt
sätt och misslyckas.
I går somnade jag till berättelsen om Turkmenistans president som
skickade sin bok, Själens bok ut i rymden i en rymdkapsel så att
marisaner och vulcaner skulle få en chans att ta del av hans
visdomsord, yeahh!
Han dog 2006 för de övriga 5 miljoner turkmenernas välsignelse och
tacksamhet.

Jag hittade också denna översatta bok av Johan Theorin och slogs av
rennomé snyltningen präntad på omslaget. Stackars Stieg Larsson som
inget har att säga till om i utnyttjandet av sin talang som andra
försöker slår mynt av allt vad de orkar.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails