lördag 18 september 2010

Svamplycka

Det går nästan inte att beskriva glädjen när man trillar över en sådan här fin bukett kantareller

Att det krävs ett tränat öga för att finna kantareller i detta collage av nedfallna löv.

Trattkantareller!
Synd att att det :
1. spöregnade (därav det suddiga fotot)
2. att jag för dagen redan fyllt korgen med gula kantareller.

En 12 liters korg med härliga kantareller.

Av de fyra årstiderna tycker jag bäst om hösten. Hösten för mig innebär frihet,  frihet från alla vårens alla utomhusbestyr och allt man måste hinna med under de knappa sommarmånaderna gör sommaren stressig och inte alltid så njutbar som man skulle önska.
Hösten däremot är för mig en tid av bara nöje, i min takt när trädgården lägger sig för att vila, kräver den ingen omsorg och jag får massor med tid över.
När sommargästerna har dragit sig tillbaka och bommat igen sina hus och i desperation efter mer sommar börjat planera vinterns solsemester gör jag inget av det.
Jag drar mig inte tillbaka, bommar igen mitt hus eller planerar resor, jag bara fortsätter att vara.
När andra drar koftan tajtare kring kroppen och vägrar att gå ut när regnet piskar horisontellt tar jag skogen i besittning. 
Igår spöregnade det men Lasse och jag hade bestämt att vi skulle ut och titta efter svamp och så fick det bli.
Vi kanske tillhör de sista entusiasterna men med nya stövlar från Tretorn högtryck, goretexbyxor och bra jacka så är lite regn inget problem.
Lördag förmiddag åkte vi till hjärtat av Sörmland, närmare bestämt till Svalboviken där skogarna är stora och lummiga och perfekta för kantareller, för övrigt kryllar det av alla möjliga svampar i de sörmländska skogarna just nu.
Väl framme vid "vårat" ställe blev vi präktigt förvånade när vi upptäckte att man byggt en stor väg tvärs igenom vår bästa sänka där det förr endast var ett traktorspår. Men till glädje att vi nu  kunde köra bilen ända fram till bästa stället, även om den glädjen endast kommer att vara kortvarig då hela sluttningen snart nog kommer att dräneras, ekologin att förändras och svampen att försvinna.
Vi hittade rejält med gula kantareller, det har regnat och varit varmt i rätt proportioner och det har gynnat kantarellproduktionen, både för de gula och trattisarna.
Vad gäller trattkantareller,jag tror att ingen som är intresserad av att plocka trattisar kommer att bli besviken och gå tomhänt ur skogen i år. Förra året tyckte jag att det var ett rekordår för de små svamparna, om jag inte minns fel så plockade vi upp till 125 liter, i år att dömma av det vi fann i  den här skogen kommer trattkantarellproduktionen att slå alla rekord.
Det fanns trattisar precis överallt i stora klungar, så mycket att det var bitvis var svårt gå utan att trampa på dem.
Så vänta inte till nästa vecka ut i skogarna och leta redan idag!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails