fredag 17 september 2010

Mykofagen i mig har vaknat!

Igår köpte jag nya gummistövlar för tuff terräng och klimat. Idag
skulle jag ta en skogspromenad med hundarna, i trappen stod
svampkorgen så jag tog med dem i förbifarten. Glad är jag för det
även om våra senaste svampexkursioner varit så magra att knappast en
korg hade varit värd besväret.
Idag skulle jag göra en tur i skogen utanför huset där jag vet att det växer svart trumpetsvamp,
kanske den läckraste av matsvamparna i mitt stycke.

Detta år har vi som sagt inte haft någon vidare tur med någon
svamp över huvudtaget, vi har varit antingen för tidiga eller för sena.
Idag däremot bara en liten stund siktar jag de första trumpetisarna, inte
jättestora men väldigt fina, färska och i stora klungor men jag hittar även några prakt exemplar, lite trattkantarreller och på vägen hem som körsbäret på toppen lite gula vädigt fina kantareller.
Det var väldigt mycket svamp i skogen och jag passade på att
fotografera några, säkert inte ätliga men väldigt vackra. Jag
hittade även tror jag " mother of all mushroms" det syns inte på
bilden men den var säkert uppåt 20 cm i diameter.
Min svarttrumpetskörd idag inbringade nästan 10 liter.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails